Internat

Szkolna 1
22-200 Włodawa

informacje


Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /autoinstalator/joomla/templates/dd_engineer_99/functions.php on line 201

Internat

Kategoria:

 

1

 Każdy z nas chce jak najlepiej funkcjonować, być dobrze odbierany przez innych ludzi każdego dnia, budzić sympatię i szacunek. W osiągnięciu tego celu może nam pomóc  savoir-vivre (wyrażenie to pochodzi z języka francuskiego i znaczy po prostu ”wiedzieć jak żyć”). Savoir-vivre to zbiór zasad dobrego wychowania, znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności, ale również umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych, często trudnych sytuacjach. Reguły te dotyczą praktycznie wszystkich dziedzin naszego życia, począwszy od  zachowania przy stole, ubioru, obycia w towarzystwie, rozmowy telefonicznej, aż po etykietę* w biznesie czy protokół dyplomatyczny.

2

 Zasady te są uwarunkowane kulturowo i potrafią znacząco się od siebie różnić w różnych regionach świata. Trzeba jednak pamiętać, że bez względu na to, w jakim środowisku się znajdziemy, znajomość tych zasad i ich przestrzeganie oznaczają okazywanie szacunku innym.

3

  Oczywiście znamy i stosujemy savoir - vivre na co dzień,  jednak zasady tej sztuki poznajemy przez całe życie, bo wciąż stawia ono przed nami nowe wyzwania. Warto więc często te zasady sobie przypominać i uczyć się nowych.

 Savoir-vivre, czyli kultura na co dzień – sytuacje szkolne

23 zasady dobrego wychowania, które powinieneś znać

25 zasad etykiety, które powinna znać każda dobrze wychowana osoba

4


Bardzo szczegółowo opisane zasady dobrego wychowania  można znaleźć na stronie:  www.savoir-vivre.com.pl.    

 5  6

 „Dobre maniery są kluczem do łatwiejszego życia wśród ludzi”

Tym, którzy wolą coś obejrzeć, polecamy odwiedzić kanał na YouTube https://www.youtube.com/c/wojciechswoclaw/featured, który prowadzi znany popularyzator wiedzy z zakresu savoir-vivre’u, etykiety w biznesie  i dress code’u**, pisarz (zresztą bardzo ciekawa osobistość) - mgr Wojciech S. Wocław.

Oto kilka wybranych odcinków z tego kanału (na zachętę):

 Jak jeść makaron spaghetti?7

 Jak posługiwać się sztućcami?                       

 Co warto wiedzieć o prezentach?

 Łyżeczka do kawy

oraz odcinek o zasadach savoir - vivre’u  podczas zajęć online ( tak, tak - jest coś takiego!!!) -  temat na czasie

Savoir-vivre dla uczniów i studentów. ZAJĘCIA ONLINE

 

Lubiących czytać zapraszamy do biblioteki szkolnej, gdzie czekają na wypożyczenie ciekawe poradniki savoir-vivre m.in. przeznaczony specjalnie dla nastolatków ( jest w nim nawet wzmianka o Włodawie!).

 8  9

 

Użytkownicy internetu wypracowali zasady dotyczące zachowania w sieci, zwane netykietą:

10

Najważniejsze zasady netykiety

Technologiczny savoir-vivre, czyli o zachowaniu w internecie i poza nim

Istnieje nawet 10 przykazań etyki komputerowej:

Nie będziesz używał komputera, aby szkodzić bliźnim.

Nie będziesz przeszkadzał bliźnim w pracy z komputerem.

Nie będziesz grzebał w plikach bliźnich.

Nie będziesz używał komputera do kradzieży.

Nie będziesz używał komputera do składania fałszywych świadectw.

Nie będziesz używał lub kopiował programów, za które nie zapłaciłeś.

Nie będziesz używał zasobów bliźnich bez zezwolenia.

Nie będziesz przywłaszczał sobie własności intelektualnej bliźnich.

Będziesz rozważał społeczne konsekwencje programów, które napiszesz.

Będziesz używał komputera z rozwagą i szacunkiem.

źródło: abc.doktorzy.pl

 

Sformułowano nawet zasady savoir-vivre’u:

- przebywania w lesie:

  8 zasad leśnego savoir-vivre — Lasy Państwowe

 LEŚNY SAVOIR-VIVRE

11

- pobytu na wakacjach

   Dobry ton w górach, czyli jak nie popełnić gafy na wakacjach

                                                                       12

   Plażowy bon-ton***- czyli jak nie popelnić gafy na wakacjach

- podczas jazdy samochodem

 10  drogowych zasad

 13

   Dobre maniery podczas podróży autem

- wręczania i przyjmowania kwiatów

 Jak wręczać i przyjmowac kwiaty?                                

                                                                                        14

 

 

Osobny temat stanowi savoir – vivre w kontaktach z osobami  niepełnosprawnymi. Często nie wiemy, jak zachować się wobec osób np. na wózku inwalidzkim lub niewidomych:

15

Savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych

Savoir- vivre względem osób niepełnosprawnych

Dobre maniery wobec osób z niepełnosprawnością

Jak się zachować wobec osób niepełnosprawnych

 

Najprościej jednak mówiąc, zasady savoir-vivre sprowadzają się do 7 podstawowych zaleceń:

- uśmiech16

- uprzejmość

- życzliwość

- uczciwość                            

- punktualność

- dyskrecja

- prawdomówność

                          Tylko tyle i aż tyle.

 

Na zakończenie, jeśli masz ochotę, sprawdź swoją wiedzę w zakresie savoir-vivre rozwiązując kilka testów i quizów (kliknij w obrazek)

  17

Słowniczek:

 etykieta* – ceremoniał; ustalony i obowiązujący sposób zachowania w pewnych środowiskach.

dress code** – określony sposób ubierania się, adekwatny do danej sytuacji.18

bon-ton*** – nienaganny sposób bycia; dobry ton.

 

 „Uprzejmość to waluta,

   co bogaci nie tego,                  

    kto ją otrzymuje,                      

lecz tego, kto ją rozdaje.”

            Przysłowie perskie.

 

Pozdrawiamy Was bardzo serdecznie.

Wychowawcy internatu.

Kategoria:

DRODZY WYCHOWANKOWIE!

Witamy was ponownie. Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i czujecie się dobrze. Czekamy z utęsknieniem kiedy znowu spotkamy się w internacie.

Życie przeniosło się w świat wirtualny ale tam też mogą na was czekać jakieś nieprzyjemne sytuacje. Możecie stać się ofiarą przemocy lub sami przypadkiem zrobić komuś przykrość. Dlatego też chcemy w kilku słowach opowiedzieć wam o bezpieczeństwie w sieci.

Cyberprzemoc to seria agresywnych zachowań celowo i regularnie skierowanych przeciwko bezbronnej osobie przy użyciu Internetu albo telefonów komórkowych.

W przeciwieństwie do przemocy fizycznej, cyberprzemoc nie zostawia śladów na ciele i nie widać jej gołym okiem. Osoby, które doświadczyły cyberprzemocy czują się zranione i bardzo przeżywają to, co je spotkało. Pojawiają się u nich nieprzyjemne myśli i uczucia takie jak bezradność, wstyd, upokorzenie, strach a czasem również złość.

1. Formy cyberprzemocy i jak sobie radzić. Zał. 1

2. Film 

https://www.youtube.com/watch?v=XMcr2-Ke3I4

Pozdrawiamy

Wychowawcy internatu

Kategoria:

Sytuacja spowodowana epidemią koronawirusa nie ulega poprawie, w związku z czym ogromną ilość czasu spędzacie przed monitorem komputera. Zajęcia on-line wymuszają przebywanie w pozycji siedzącej. Patrzenie przez kilka godzin dziennie w  monitor komputera może niekorzystnie wpływać na wzrok, kręgosłup oraz całe ciało. Dlatego musicie pamiętać, aby podczas przerw pomiędzy lekcjami zadbać o zdrowie fizyczne.

Mamy przygotowane trzy zestawy ćwiczeń, które pomogą wam się rozluźnić, odprężyć oraz pobudzić ciało do pracy mięśni, kości oraz układu nerwowego.

1. Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała w pozycji siedzącej

https://ewf.h1.pl/student/?token=CppwESyVj1wgzbdPGIQhxR6rTasY1besAbdYNXKqoLx1q8ccwN

2. Ćwiczenia mobilizujące i rozciągające ciało podczas przerwy od nauki

https://ewf.h1.pl/student/?token=WVZzJONkL5EXP1FNLFVs0qStHFV4Mv9tFVLANKFzusPApNtuN0

3. Ćwiczenia rozluźniające oczy podczas przerwy od nauki

https://ewf.h1.pl/student/?token=GvERnHH38kQVTIIR1bixNhFoCZsqs0etLZS3Zg4TSxWeCMk3x5

Zachęcamy do korzystania z ćwiczeń!

Pozdrawiamy serdecznie

wychowawcy

Kategoria:

Porozumiewanie się polega na słownym lub bezsłownym przesyłaniu informacji i kształtuje relacje między ludźmi. Umiejętności porozumiewania się określają stosunki między ludźmi i wpływają na poczucie własnej wartości. Brak takich umiejętności możeprowadzić do samotności i poczucia bezsilności,  niezadowolenia z pracy i rozczarowań w życiu osobistym. Otwarta komunikacja wzmacnia relacje z ludźmi. Swobodność w porozumiewaniu się pomaga w lepszym poznaniu poglądów innych i wspiera rozwój procesów decyzyjnych.
Komunikacja niewerbalna to zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie.
Często nie doceniamy mocy komunikatu niewerbalnego. Niesłusznie, ponieważ mowa ciała to aż 55% przekazu; dopiero później mamy ton głosu (38%), a na koniec docierają słowa (7%). Porozumiewamy się używając zarówno aparatu mowy, jak i „języka” naszego ciała. Tak pokrótce postawa, mimika, gesty, dystans wobec drugiej osoby lub jego brak – wszystko to jest nośnikiem informacji. O wiele większą rolę w komunikacji społecznej spełniają inne kanały , właśnie te niewerbalne: wokalny np. ton, modulacja głosu, a zwłaszcza wizualny. Co warto podkreślić: ciało „źle kłamie”, dlatego obserwujmy pod tym kątem i siebie, i naszych rozmówców, ponieważ dzięki temu dość szybko, intuicyjnie zaczniemy odczytywać, jaki przekaz wyrażamy sobą my sami, a jaki wyrażają inni. A przede wszystkim zaczniemy dostrzegać spójność między komunikatem werbalnym a niewerbalnym – lub jej brak.
Zainteresowanych odsyłam do strony 

https://www.katarzynapluska.pl/komunikacja-niewerbalna-mimika-gesty-dystans-postawy/">

https://www.katarzynapluska.pl/komunikacja-niewerbalna-mimika-gesty-dystans-postawy/

                
Warto obejrzeć również filmiki na Youtube, np. Pani od komunikacji https://www.youtube.com/watch?v=kRKQGBZ9RyM">

https://www.youtube.com/watch?v=kRKQGBZ9RyM 

a następnie spróbować odczytać przekaz kabaretu "Hrabi" https://www.youtube.com/watch?v=q6N128r_0XI">

https://www.youtube.com/watch?v=q6N128r_0XI

Pozdrawiamy,
Wychowawcy 

Kategoria:

Drodzy wychowankowie internatu!

Mam nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i  zadowoleni ale tęsknicie trochę za nami a szczególnie za kolegami i koleżankami. Czas izolacji i braku kontaktów z rówieśnikami oraz nauka on-line może wpływać na wasz nastrój. Może pojawić się smutek, melancholia, przygnębienie a nawet depresja. Chcielibyśmy , więc wam trochę pomóc aby ten czas nie przysparzał wam stresu i frustracji.

Kiedy zły nastrój zamienia się w depresję?

Każdy z nas, niezależnie od wieku, przeżywa swoje trudności, na które reaguje smutkiem i obniżonym samopoczuciem. W większości przypadków po kilku dniach odczuwamy jednak poprawę. Tak dzieje się u osób zdrowych. Depresja natomiast jest chorobą, która wpływa na funkcjonowanie organizmu. Dlatego pojawiają się problemy z koncentracją, zaburzenia psychomotoryczne, spadek energii i motywacji. O depresji możemy mówić jeżeli stały spadek nastroju trwa ponad 2 tygodnie a wahania nastroju powodują, że nie możemy normalnie funkcjonować. Takich objawów w żadnym wypadku  nie należy lekceważyć.

Chcemy, więc przedstawić wam  propozycję pracy nad sobą, poprawy samopoczucia, rozwoju własnej osobowości, poprawy relacji z innymi. Oto one:

Poradnik zał.1

Półka z marzeniami zał. 2

Wizyta z podziękowaniem zał. 3

Relaksacja zał. 4

Niespodzianka – „Jak nie zgubić siebie” zał. 5

Miłej pracy i zabawy!

Jeżeli chcielibyście porozmawiać, uzyskać pomoc lub podzielić się radością to zapraszam do napisania e-maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Jestem do waszej dyspozycji.

Pozdrawiamy serdecznie

               wychowawcy

Kategoria:

Drodzy wychowankowie internatu, witamy Was serdecznie w kolejnym tygodniu nauki zdalnej. Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi, uczycie się pilnie, a humory Wam dopisują mimo niesprzyjającej aury na zewnątrz.

 Dzisiaj proponujemy Wam rozwiązywanie zagadek logicznych i łamigłówek zapałkowych, które są świetnym sposobem by miło spędzić wolny czas, odstresować się, a przy okazji zapewnić aktywność szarym komórkom.

Oto kilka przykładów (rozwiązania znajdują się na końcu):

OBRAZEK 11. Wysokość słonecznika

  Hania i Eliza mają w ogrodzie błyskawicznie rosnący słonecznik. Co  tydzień podwaja on swoją wysokość i po 12 tygodniach ma już 12 metrów.

Pytanie: Po ilu tygodniach słonecznik miał 6 metrów wysokości?

 

2. Para skarpetek

  Na strychu suszy się 13 par białych skarpetek i 9 par czarnych skarpetek. Jest tam jednak tak ciemno, że nie widać ich kolorów. Marek chce wziąć ze strychu jedną parę.

Pytanie: Ile pojedynczych skarpetek powinien zabrać, aby mieć pewność, że wśród nich znajdą się dwie w tym samym kolorze?

OBRAZEK 2  3. Dzielimy czekoladę

  Sześciu chłopcom dano woreczek, zawierający sześć batonów czekoladowych. Chłopcy podzielili się w ten sposób, że każdy dostał jeden baton, a jednak na końcu jeden baton pozostał w woreczku. Pytanie:  Jak to się stało?       

OBRAZEK 3

 

4. Przełóż 3 zapałki, aby otrzymać dwa kwadraty:

 zdjęcie 111

 

5. Przełóż 1 zapałkę, aby równanie stało się prawdziwe:

zdjęcie 22

 

ROZWIĄZANIA – ZAŁ.1

Więcej zagadek i układanek znajdziecie pod tymi linkami:

ZAGADKI LOGICZNE – ZAŁ.2

ZAPAŁKOWE ŁAMIGŁÓWKI – ZAŁ.3

 Pozdrawiamy serdecznie i życzymy miłej zabawy.

Wychowawcy.

Kategoria:

Witamy was ponownie. Stęskniliśmy się za Wami. Mamy nadzieję, że Wy też trochę tęsknicie. Dzisiaj również chcemy wspomóc Waszą  edukację oraz dobre samopoczucie. Opowiemy, więc Wam o odżywianiu, które jest ważnym elementem życia i wszystkich procesów zachodzących w organizmie.

Prawidłowe odżywianie się ma podstawowe znaczenie dla naszego zdrowia i samopoczucia. Podczas nauki mózg potrzebuje zwiększonej ilości pewnych substancji odżywczych tak, aby cały czas pracować na odpowiednim poziomie.

Masz trudności z koncentracją, a nauka sprawia ci kłopot, ponadto stale odnosisz wrażenie, że o czymś zapominasz? To pierwsze sygnały, aby zadbać o swoje komórki nerwowe i właściwa pora do rozpoczęcia stosowania odpowiedniej diety dla mózgu. Luki w pamięci oraz trudności w uczeniu się i problemy z koncentracją mogą pojawić się w każdym wieku i utrzymywać się przez dłuższy lub krótszy czas. Ćwiczenia fizyczne, ćwiczenia dla mózgu oraz życie społeczne i aktywność umysłowa niewątpliwie wpływają pozytywnie na naszą pamięć, ale także nasz sposób odżywiania odgrywa poważną rolę w procesie myślenia i zapamiętywania. Co zatem jeść, aby poprawić koncentrację i pozbyć się problemów z pamięcią?

Utrzymanie koncentracji oraz niwelowanie nadmiernego zmęczenia można osiągnąć przy pomocy dobrze skomponowanego jadłospisu. Mamy kilka propozycji dotyczących modyfikacji diety, które wspomogą umysł i proces uczenia się.

1. Dieta ucznia zał.1

2. Dieta na pamięć i koncentrację zał.2

3. Dieta mózgu zał.3

4. Niespodzianka zał.4

Pozdrawiamy serdecznie:

Wychowawcy internatu

Kategoria:

DRODZY  RODZICE  I  WYCHOWANKOWIE!

PROSIMY O ZAPOZNANIE SIĘ Z REGULAMINEM INTERNATU  I LO OBOWIĄZUJĄCEGO         

 W CZASIE EPIDEMII KORONAWIRUSA I CHOROBY COVID-19.

PROSIMY RÓWNIEŻ O  WYDRUKOWANIE  I WYPEŁNIENIE  ZAMIESZCZONEGO OŚWIADCZENIA  (ZAŁĄCZNIK 1 LUB 2) ORAZ  DOSTARCZENIE  GO W MOMENCIE PRZYJAZDU WYCHOWANKA DO INTERNATU ( BĘDZIE TEŻ  MOŻLIWOŚĆ WYPEŁNIENIA NA MIEJSCU).

Przyjazd do internatu w dniu 31 sierpnia w godzinach 16.00 – 22.00

 

Do internatu należy przywieźć:

1. poszewki na kołdrę i poduszkę, prześcieradło,

2. przybory toaletowe, ręczniki, klapki pod prysznic, kapcie,

3. talerzyk, kubek, sztućce – do własnego użytku w pokoju,

4. maseczki lub przyłbicę.

 

Kategoria:

Witamy was ponownie bardzo serdecznie. Wiemy, że nauka on-line jest trudniejsza niż w szkole. Dlatego chcemy zaproponować Wam garść informacji dotyczących skutecznego uczenia się aby łatwiej, przyjemniej i szybciej wiedza wchodziła Wam do głowy.

Jak wiemy człowiek uczy się przez całe życie, nawet gdy nie jest tego świadomy. Człowiek, ucząc się, powinien być w pełni skoncentrowany i zmotywowany, powinien także pamiętać o dobrym nastroju. Wpływa to pozytywnie na pamięć, która w procesie uczenia się odgrywa kluczową rolę i pozwala, aby nauka stała się efektywna. Często jednak podchodzimy do nauki jak do przykrego obowiązku. Podczas uczenia się ważne jest również otoczenie. Należy, więc usunąć rzeczy, które wzbudzają w nas poczucie stresu oraz rozkojarzenia. Kolor czerwony i żółty stymulują kreatywne myślenie, ale  podświadomie zwiększają poziom stresu. Ciemne barwy mogą powodować dyskomfort. Najlepszym kolorem wspierającym naukę jest kolor niebieski oraz zieleń. To typowo uspokajające barwy, które pomagają długo utrzymać koncentrację oraz wspierają kreatywne myślenie. Podczas uczenia się ważne jest także świeże powietrze, należy więc wietrzyć pomieszczenie, w którym  się uczymy. W tym czasie można pozwolić sobie na przerwę, która także jest wskazana.

Bardzo ważne jest to, aby odnaleźć indywidualny sposób na efektywną naukę, aby przynosiła radość i dała sukcesy w przyszłości. Należy skoncentrować się na tym, czego chcemy się nauczyć. Przed rozpoczęciem nauki warto dotlenić się i zrelaksować wychodząc na krótki spacer. Skupienie jest  wyznacznikiem efektywnej nauki, mającym  wpływ na proces zapamiętywania. Jest to kluczowy element osiągania zadowalających wyników. Brak koncentracji spowalnia proces przyswajania wiedzy oraz powoduje rozproszenie, przyczyniając się do sytuacji stresowych.

 Podczas nauki warto robić przerwy, ponieważ mózg najbardziej efektywnie uczy się przez 45 minut. Po tym czasie spada koncentracja, dlatego ważne jest, aby robić sobie 10-minutowe przerwy w nauce. Podczas odpoczynku należy dbać  także o oczy. Dobrze jest wtedy pooglądać przyrodę, która znajduje się za oknem, ponieważ kolor zielony daje poczucie spokoju.

 Skutecznym sposobem na przyswajanie wiedzy jest powtarzanie materiału, którego już się uczyliśmy. Powtórki pomagają utrwalić wiedzę oraz stanowią rozgrzewkę dla umysłu przed dłuższą nauką. Po uczeniu się warto pozwolić sobie na przyjemności, na które z pewnością się zasłużyło. Człowiekowi łatwiej przyswajać wiedzę, wiedząc, że ma to jakiś cel. Nagrodę można traktować także jako dobry pretekst do tego, aby nauka stała się przyjemniejsza.

 Zgodnie z zasadą świeżości najłatwiej zapamiętuje się materiał przyswajany bezpośrednio po zajęciach. Należy także wspomnieć o tym, że systematyczna nauka zdecydowanie ułatwia szybsze opanowanie materiału.

Techniki efektywnego uczenia się. ZAŁ.1

Skuteczna nauka. ZAŁ.2

Typy przyswajania informacji - jakim typem jesteś, psychotest. ZAŁ.3

Filmiki edukacyjne. ZAŁ.4

Pozdrawiamy serdecznie

Wychowawcy

Kategoria:

REGULAMIN INTERNATU I LO IM. T. KOŚCIUSZKI WE WŁODAWIE

w czasie epidemii koronawirusa i choroby COVID-19

I. INTERNAT

  1. Internat zapewnia opiekę wychowankom od niedzieli od godz. 16:00 do piątku do godziny 17:00.
  2. Z pobytu w internacie mogą korzystać wychowankowie, którzy złożą kwestionariusz przyjęcia do internatu. POBIERZ
  3. Do internatu mogą być przyjęci tylko zdrowi wychowankowie, bez objawów chorobowych dróg oddechowych, którzy podczas przyjęcia zobowiązani są dostarczyć stosowne oświadczenie POBIERZ   oświadczenie rodzica/prawnego opiekuna  - Załącznik Nr 1  lub oświadczenie pełnoletniego ucznia - Załącznik Nr 2. 
  4. W internacie mogą przebywać wychowankowie bez objawów chorobowych sugerujących infekcję górnych dróg oddechowych oraz gdy ich domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji.
  5. W przypadku wystąpienia objawów infekcji podczas pobytu w internacie, wobec wychowanka stosuje się procedury zawarte w  rozdziale VIII Procedur zapewnienia bezpieczeństwa
    w stanie epidemii koronawirusa i choroby Covid-19 w I Liceum Ogólnokształcącym im. T. Kościuszki we Włodawie
  6. Wychowankowie będą kwaterowani w pokojach trzyosobowych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym.
  7. W internacie mogą przebywać tylko mieszkańcy internatu i pracownicy. Do internatu nie mogą wchodzić osoby z zewnątrz. Obowiązuje całkowity zakaz odwiedzin, z zastrzeżeniem ust. 8.
  8. Rodzice (tylko osoby bez objawów chorobowych dróg oddechowych) odbierający dziecko z internatu mogą wejść do internatu z zachowaniem wszelkich środków ostrożności: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk.
  9. Wychowankowie korzystający z internatu ograniczają kontakt z innymi wychowankami, przebywając w swoim pokoju, poza sytuacjami, gdy opuszczenie pokoju jest konieczne (np.: spożywanie posiłków, toaleta, itp.).
  10. W przypadku kontaktu między wychowankami oraz wychowankami i pracownikami internatu w przestrzeniach wspólnych budynku należy w miarę możliwości zachować dystans co najmniej 1,5m.
  11. Wychowankowie mają zapewnione wyżywienie: śniadanie, obiad, kolacja. Posiłki wydawane będą w wyznaczonych godzinach zgodnie z odrębnymi procedurami.

II.  Obowiązki wychowawcy w internacie:

  1. Zachowuje zasady bezpieczeństwa opracowane na czas podwyższonej ostrożności – myje ręce bezpośrednio po wejściu do internatu oraz dezynfekuje je dostępnym płynem do dezynfekcji, zachowuje odległość min. 1,5 m od wychowanków i innych pracowników internatu, stosuje środki ochrony osobistej podczas dyżuru, nosi maseczkę/przyłbicę w przestrzeni wspólnej gdy nie zachowuje dystansu wynoszącego co najmniej 1,5 metra, w szczególności podczas kontaktu z wychowankami oraz w trakcie przebywania w przestrzeniach budynku użytkowanych przez inne osoby.
  2. Zapoznaje wychowanków z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w internacie.
  3. Pilnuje, by wychowankowie nie gromadzili się w pomieszczeniach do wspólnego użytkowania oraz żeby stosowali w nich środki ochrony osobistej, a także zachowywali dystans min. 1,5
  4. Zwraca uwagę na dostępność płynu do dezynfekcji przy wejściu do internatu oraz we wszystkich pomieszczeniach użytkowanych wspólnie. Niezwłocznie zgłasza konieczność ich uzupełniania.
  5. Przypomina wychowankom dezynfekcji rąk po wejściu do internatu, o konieczności, częstego mycia rąk oraz o niekorzystaniu z cudzych rzeczy.
  6. Dba o wietrzenie pomieszczeń mieszkalnych oraz przestrzeni do wspólnego użytkowania w internacie.
  7. Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem procedur dotyczących utrzymania czystości w miejscach pracy i pokojach wychowanków − powierzchnie, w tym podłogi, biurka i przedmioty (np. telefony, klawiatury), klamki, poręcze powinny być regularnie przecierane z użyciem wody i detergentu lub środka dezynfekcyjnego − wszystkie miejsca, z których często korzystają pracownicy i wychowankowie powinny być starannie czyszczone i dezynfekowane, w tym w szczególności toalety i kuchnie oraz miejsca przeznaczone do wspólnego użytkowania.
  8. W przypadku złego samopoczucia wychowanków internatu, w szczególności podwyższonej temperatury ciała, kaszlu, oraz trudności z oddychaniem, stosuje procedury zawarte w rozdziale VIII Procedur zapewnienia bezpieczeństwa w stanie epidemii koronawirusa i choroby Covid-19 w I Liceum Ogólnokształcącym im. T. Kościuszki we Włodawie
  9. W przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem (duszności, kaszel, gorączka) pracownik pozostaje w domu i zawiadamia o tym fakcie dyrektora placówki. W przypadku kontaktu z osobą zakażoną, podejrzaną o zakażenie lub jeśli przebywa w domu z osobami poddanymi kwarantannie lub izolacji nie przychodzi do pracy i informuje o tym przełożonego.

III.  OBOWIĄZKI WYCHOWANKA

  1. Do internatu przyjmowani są jednie zdrowi uczniowie, bez objawów infekcji.
  2. Zgłoś wychowawcy ewentualny kontakt z osobą chorą na koronawirusa lub podejrzaną o to zakażenie.
  3. Jeżeli poczujesz się źle podczas pobytu w internacie, niezwłocznie zgłoś to wychowawcy, szczególnie gdy zaobserwujesz u siebie objawy infekcji.
  4. Ogranicz opuszczanie swojego pokoju i korzystanie z przestrzeni wspólnych budynku. Jeśli musisz z nich korzystać, stosuj środki ochrony - dezynfekuj ręce.
  5. Ogranicz kontakty z innymi wychowankami przebywającymi na terenie internatu. W przypadku takich kontaktów nie podawaj ręki na powitanie.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość od innych osób – rekomendowany dystans to min. 1,5 m.
  7. Dezynfekuj ręce przy wejściu do internatu, noś maseczkę/przyłbicę w przestrzeni wspólnej budynku gdy nie zachowujesz dystansu wynoszącego co najmniej 1,5 metra. Podczas kaszlu i kichania zakrywaj usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – zużytą chusteczkę jak najszybciej wyrzuć do zamkniętego kosza i umyj ręce.
  8. Staraj się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  9. Używaj jedynie swoich przyborów i akcesoriów. Własne podręczniki, przybory szkolne i rzeczy osobiste przechowuj we własnej szafce ograniczając dostęp do nich dla osób trzecich. Nie zabieraj do internatu niepotrzebnych przedmiotów
  10. Dołóż wszelkich starań, aby pokój był utrzymany w czystości i higienie.
  11. Często wietrz swój pokój.
  12. Pamiętaj, że jedną z najważniejszych kwestii w zapobieganiu rozprzestrzeniania się koronawirusa uważa się utrzymywanie czystości rąk – ich częste mycie wodą z mydłem lub dezynfekowanie (nawet, jeśli dłonie nie są w sposób widoczny zanieczyszczone). Noszenie rękawiczek nie może zastępować mycia rąk. Przy myciu rąk korzystaj z instrukcji wywieszonych w łazienkach.

IV. RODZICU:

  1. Przekaż wychowawcy niezbędne informacje o stanie zdrowia swojego dziecka, aby internat mógł zapewnić wychowankowi odpowiednią opiekę podczas pobytu. Poinformuj w szczególności, czy dziecko choruje na chorobę przewlekłą lub znajduje się w tzw. grupie ryzyka.
  2. Nie posyłaj dziecka do internatu, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji. Stosuj się do zaleceń służb sanitarnych i lekarza.
  3. Zaopatrz dziecko w indywidualne osłony nosa i ust.
  4. Przypomnij dziecku o konieczności dezynfekcji rąk, noszeniu maseczki/przyłbicy w przestrzeni wspólnej budynku gdy nie ma zachowanego dystansu wynoszącego co najmniej 1,5 metra zachowaniu zasad bezpieczeństwa, w tym o zachowaniu dystansu społecznego (min.1,5 m), unikaniu dotykania oczu, nosa i ust, regularnym myciu rąk wodą z mydłem, niepodawaniu ręki na przywitanie oraz sposobie zasłania ust i nosa podczas kichania czy kasłania.
  5. Pozostaw wychowawcy internatu numer telefonu do kontaktu.
  6. Niezwłocznie odbierz dziecko z internatu w przypadku, gdy u dziecka wystąpią objawy chorobowe sugerujące infekcję górnych dróg oddechowych lub podejrzenie zakażeniem koronawirusem.
  7. Kontaktuj się z wychowawcami telefonicznie- tel. 82 57 21 113, e-mailowo- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  8. W szczególnych sytuacjach, rodzic ma prawo kontaktu z wychowawcą na terenie internatu. Należy przy tym założyć maseczkę na usta i nos, zdezynfekować ręce płynem dezynfekcyjnym znajdującym się przy wejściu, zgłosić spotkanie, podając swoje dane, które zostaną wpisane do księgi wejść oraz zachować dystans społeczny wynoszący min. 1,5 metra.

 

V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Niniejszy regulamin nie uchyla postanowień regulaminu internatu obowiązującego przed wprowadzeniem stanu epidemii z wyjątkiem ust. 2 pkt 7.