Aktualności internatu

Szkolna 1
22-200 Włodawa

informacje


Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /autoinstalator/joomla/templates/dd_engineer_99/functions.php on line 201

Aktualności internatu

Kategoria:

 

1

 Każdy z nas chce jak najlepiej funkcjonować, być dobrze odbierany przez innych ludzi każdego dnia, budzić sympatię i szacunek. W osiągnięciu tego celu może nam pomóc  savoir-vivre (wyrażenie to pochodzi z języka francuskiego i znaczy po prostu ”wiedzieć jak żyć”). Savoir-vivre to zbiór zasad dobrego wychowania, znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności, ale również umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych, często trudnych sytuacjach. Reguły te dotyczą praktycznie wszystkich dziedzin naszego życia, począwszy od  zachowania przy stole, ubioru, obycia w towarzystwie, rozmowy telefonicznej, aż po etykietę* w biznesie czy protokół dyplomatyczny.

2

 Zasady te są uwarunkowane kulturowo i potrafią znacząco się od siebie różnić w różnych regionach świata. Trzeba jednak pamiętać, że bez względu na to, w jakim środowisku się znajdziemy, znajomość tych zasad i ich przestrzeganie oznaczają okazywanie szacunku innym.

3

  Oczywiście znamy i stosujemy savoir - vivre na co dzień,  jednak zasady tej sztuki poznajemy przez całe życie, bo wciąż stawia ono przed nami nowe wyzwania. Warto więc często te zasady sobie przypominać i uczyć się nowych.

 Savoir-vivre, czyli kultura na co dzień – sytuacje szkolne

23 zasady dobrego wychowania, które powinieneś znać

25 zasad etykiety, które powinna znać każda dobrze wychowana osoba

4


Bardzo szczegółowo opisane zasady dobrego wychowania  można znaleźć na stronie:  www.savoir-vivre.com.pl.    

 5  6

 „Dobre maniery są kluczem do łatwiejszego życia wśród ludzi”

Tym, którzy wolą coś obejrzeć, polecamy odwiedzić kanał na YouTube https://www.youtube.com/c/wojciechswoclaw/featured, który prowadzi znany popularyzator wiedzy z zakresu savoir-vivre’u, etykiety w biznesie  i dress code’u**, pisarz (zresztą bardzo ciekawa osobistość) - mgr Wojciech S. Wocław.

Oto kilka wybranych odcinków z tego kanału (na zachętę):

 Jak jeść makaron spaghetti?7

 Jak posługiwać się sztućcami?                       

 Co warto wiedzieć o prezentach?

 Łyżeczka do kawy

oraz odcinek o zasadach savoir - vivre’u  podczas zajęć online ( tak, tak - jest coś takiego!!!) -  temat na czasie

Savoir-vivre dla uczniów i studentów. ZAJĘCIA ONLINE

 

Lubiących czytać zapraszamy do biblioteki szkolnej, gdzie czekają na wypożyczenie ciekawe poradniki savoir-vivre m.in. przeznaczony specjalnie dla nastolatków ( jest w nim nawet wzmianka o Włodawie!).

 8  9

 

Użytkownicy internetu wypracowali zasady dotyczące zachowania w sieci, zwane netykietą:

10

Najważniejsze zasady netykiety

Technologiczny savoir-vivre, czyli o zachowaniu w internecie i poza nim

Istnieje nawet 10 przykazań etyki komputerowej:

Nie będziesz używał komputera, aby szkodzić bliźnim.

Nie będziesz przeszkadzał bliźnim w pracy z komputerem.

Nie będziesz grzebał w plikach bliźnich.

Nie będziesz używał komputera do kradzieży.

Nie będziesz używał komputera do składania fałszywych świadectw.

Nie będziesz używał lub kopiował programów, za które nie zapłaciłeś.

Nie będziesz używał zasobów bliźnich bez zezwolenia.

Nie będziesz przywłaszczał sobie własności intelektualnej bliźnich.

Będziesz rozważał społeczne konsekwencje programów, które napiszesz.

Będziesz używał komputera z rozwagą i szacunkiem.

źródło: abc.doktorzy.pl

 

Sformułowano nawet zasady savoir-vivre’u:

- przebywania w lesie:

  8 zasad leśnego savoir-vivre — Lasy Państwowe

 LEŚNY SAVOIR-VIVRE

11

- pobytu na wakacjach

   Dobry ton w górach, czyli jak nie popełnić gafy na wakacjach

                                                                       12

   Plażowy bon-ton***- czyli jak nie popelnić gafy na wakacjach

- podczas jazdy samochodem

 10  drogowych zasad

 13

   Dobre maniery podczas podróży autem

- wręczania i przyjmowania kwiatów

 Jak wręczać i przyjmowac kwiaty?                                

                                                                                        14

 

 

Osobny temat stanowi savoir – vivre w kontaktach z osobami  niepełnosprawnymi. Często nie wiemy, jak zachować się wobec osób np. na wózku inwalidzkim lub niewidomych:

15

Savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych

Savoir- vivre względem osób niepełnosprawnych

Dobre maniery wobec osób z niepełnosprawnością

Jak się zachować wobec osób niepełnosprawnych

 

Najprościej jednak mówiąc, zasady savoir-vivre sprowadzają się do 7 podstawowych zaleceń:

- uśmiech16

- uprzejmość

- życzliwość

- uczciwość                            

- punktualność

- dyskrecja

- prawdomówność

                          Tylko tyle i aż tyle.

 

Na zakończenie, jeśli masz ochotę, sprawdź swoją wiedzę w zakresie savoir-vivre rozwiązując kilka testów i quizów (kliknij w obrazek)

  17

Słowniczek:

 etykieta* – ceremoniał; ustalony i obowiązujący sposób zachowania w pewnych środowiskach.

dress code** – określony sposób ubierania się, adekwatny do danej sytuacji.18

bon-ton*** – nienaganny sposób bycia; dobry ton.

 

 „Uprzejmość to waluta,

   co bogaci nie tego,                  

    kto ją otrzymuje,                      

lecz tego, kto ją rozdaje.”

            Przysłowie perskie.

 

Pozdrawiamy Was bardzo serdecznie.

Wychowawcy internatu.

Kategoria:

DRODZY WYCHOWANKOWIE!

Witamy was ponownie. Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i czujecie się dobrze. Czekamy z utęsknieniem kiedy znowu spotkamy się w internacie.

Życie przeniosło się w świat wirtualny ale tam też mogą na was czekać jakieś nieprzyjemne sytuacje. Możecie stać się ofiarą przemocy lub sami przypadkiem zrobić komuś przykrość. Dlatego też chcemy w kilku słowach opowiedzieć wam o bezpieczeństwie w sieci.

Cyberprzemoc to seria agresywnych zachowań celowo i regularnie skierowanych przeciwko bezbronnej osobie przy użyciu Internetu albo telefonów komórkowych.

W przeciwieństwie do przemocy fizycznej, cyberprzemoc nie zostawia śladów na ciele i nie widać jej gołym okiem. Osoby, które doświadczyły cyberprzemocy czują się zranione i bardzo przeżywają to, co je spotkało. Pojawiają się u nich nieprzyjemne myśli i uczucia takie jak bezradność, wstyd, upokorzenie, strach a czasem również złość.

1. Formy cyberprzemocy i jak sobie radzić. Zał. 1

2. Film 

https://www.youtube.com/watch?v=XMcr2-Ke3I4

Pozdrawiamy

Wychowawcy internatu

Kategoria:

Informujemy, że lista nazwisk uczniów przyjętych do internatu I LO w roku szkolnym 2020/2021 jest wywieszona na tablicy ogłoszeń w internacie oraz w budynku szkoły.

Pozostałe informacje dotyczące m. in. przyjazdu do internatu oraz zakwaterowania zostaną  podane w przyszłym tygodniu.

Kategoria:

Porozumiewanie się polega na słownym lub bezsłownym przesyłaniu informacji i kształtuje relacje między ludźmi. Umiejętności porozumiewania się określają stosunki między ludźmi i wpływają na poczucie własnej wartości. Brak takich umiejętności możeprowadzić do samotności i poczucia bezsilności,  niezadowolenia z pracy i rozczarowań w życiu osobistym. Otwarta komunikacja wzmacnia relacje z ludźmi. Swobodność w porozumiewaniu się pomaga w lepszym poznaniu poglądów innych i wspiera rozwój procesów decyzyjnych.
Komunikacja niewerbalna to zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie.
Często nie doceniamy mocy komunikatu niewerbalnego. Niesłusznie, ponieważ mowa ciała to aż 55% przekazu; dopiero później mamy ton głosu (38%), a na koniec docierają słowa (7%). Porozumiewamy się używając zarówno aparatu mowy, jak i „języka” naszego ciała. Tak pokrótce postawa, mimika, gesty, dystans wobec drugiej osoby lub jego brak – wszystko to jest nośnikiem informacji. O wiele większą rolę w komunikacji społecznej spełniają inne kanały , właśnie te niewerbalne: wokalny np. ton, modulacja głosu, a zwłaszcza wizualny. Co warto podkreślić: ciało „źle kłamie”, dlatego obserwujmy pod tym kątem i siebie, i naszych rozmówców, ponieważ dzięki temu dość szybko, intuicyjnie zaczniemy odczytywać, jaki przekaz wyrażamy sobą my sami, a jaki wyrażają inni. A przede wszystkim zaczniemy dostrzegać spójność między komunikatem werbalnym a niewerbalnym – lub jej brak.
Zainteresowanych odsyłam do strony 

https://www.katarzynapluska.pl/komunikacja-niewerbalna-mimika-gesty-dystans-postawy/">

https://www.katarzynapluska.pl/komunikacja-niewerbalna-mimika-gesty-dystans-postawy/

                
Warto obejrzeć również filmiki na Youtube, np. Pani od komunikacji https://www.youtube.com/watch?v=kRKQGBZ9RyM">

https://www.youtube.com/watch?v=kRKQGBZ9RyM 

a następnie spróbować odczytać przekaz kabaretu "Hrabi" https://www.youtube.com/watch?v=q6N128r_0XI">

https://www.youtube.com/watch?v=q6N128r_0XI

Pozdrawiamy,
Wychowawcy 

Kategoria:

MikołajkiInternat3
6 grudnia z samego rana do naszego internatu zawitał św. Mikołaj wraz ze śnieżynką. Nie zważając na wczesną porę, zrobili oni wszystkim mieszkańcom pobudkę, ogłaszając swoje przybycie dzwoneczkiem. Pobudka była jednak dość miła, bo hojny Mikołaj obdarował wszystkich bez wyjątku wychowanków słodyczami (nikt nie dostał rózgi!)! Śmiechu było co nie miara, a przy śniadaniu toczyły się gorące dyskusje wśród młodzieży, czy wierzą jeszcze w istnienie św. Mikołaja, czy nie i jaki najśmieszniejszy prezent dostali w dzieciństwie od niego!

Nieoczekiwana wizyta tego świętego w internacie była zapowiedzią miłego i udanego dnia!

Kategoria:

DRODZY  RODZICE  I  WYCHOWANKOWIE!

PROSIMY O ZAPOZNANIE SIĘ Z REGULAMINEM INTERNATU  I LO OBOWIĄZUJĄCEGO         

 W CZASIE EPIDEMII KORONAWIRUSA I CHOROBY COVID-19.

PROSIMY RÓWNIEŻ O  WYDRUKOWANIE  I WYPEŁNIENIE  ZAMIESZCZONEGO OŚWIADCZENIA  (ZAŁĄCZNIK 1 LUB 2) ORAZ  DOSTARCZENIE  GO W MOMENCIE PRZYJAZDU WYCHOWANKA DO INTERNATU ( BĘDZIE TEŻ  MOŻLIWOŚĆ WYPEŁNIENIA NA MIEJSCU).

Przyjazd do internatu w dniu 31 sierpnia w godzinach 16.00 – 22.00

 

Do internatu należy przywieźć:

1. poszewki na kołdrę i poduszkę, prześcieradło,

2. przybory toaletowe, ręczniki, klapki pod prysznic, kapcie,

3. talerzyk, kubek, sztućce – do własnego użytku w pokoju,

4. maseczki lub przyłbicę.

 

Kategoria:

27 listopada w internacie pojawiły się wróżki oraz wróże, była szansa podejrzeć przyszłość w szklanych kulach! Oj, niektórym włos się zjeżył od tych wiadomości! Ale było bardzo radośnie. Niejedna osoba dowiedziała się, że miłość już, już się zbliża. Ale co więcej czarodzieje powiedzieli, niech zostanie słodką tajemnicą, jednak głośny śmiech rozbrzmiewał po całym internacie.

Gdy znikli wróżbici w wielkich kapeluszach, rozpoczęła się dyskoteka. Miłości trzeba pomóc, dać szansę, być może ta zwykła koleżanka okaże się damą serca? Być może kolega znany od lat, zamieni się w księcia? Andrzejkowe czary niech działają...

AndrzejkiInternat9

Impreza udała się, bo młodzież internacka jest pełna energii, radości i entuzjazmu, i tylko szuka okazji do dobrej zabawy!

Kategoria:

REGULAMIN INTERNATU I LO IM. T. KOŚCIUSZKI WE WŁODAWIE

w czasie epidemii koronawirusa i choroby COVID-19

I. INTERNAT

  1. Internat zapewnia opiekę wychowankom od niedzieli od godz. 16:00 do piątku do godziny 17:00.
  2. Z pobytu w internacie mogą korzystać wychowankowie, którzy złożą kwestionariusz przyjęcia do internatu. POBIERZ
  3. Do internatu mogą być przyjęci tylko zdrowi wychowankowie, bez objawów chorobowych dróg oddechowych, którzy podczas przyjęcia zobowiązani są dostarczyć stosowne oświadczenie POBIERZ   oświadczenie rodzica/prawnego opiekuna  - Załącznik Nr 1  lub oświadczenie pełnoletniego ucznia - Załącznik Nr 2. 
  4. W internacie mogą przebywać wychowankowie bez objawów chorobowych sugerujących infekcję górnych dróg oddechowych oraz gdy ich domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji.
  5. W przypadku wystąpienia objawów infekcji podczas pobytu w internacie, wobec wychowanka stosuje się procedury zawarte w  rozdziale VIII Procedur zapewnienia bezpieczeństwa
    w stanie epidemii koronawirusa i choroby Covid-19 w I Liceum Ogólnokształcącym im. T. Kościuszki we Włodawie
  6. Wychowankowie będą kwaterowani w pokojach trzyosobowych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym.
  7. W internacie mogą przebywać tylko mieszkańcy internatu i pracownicy. Do internatu nie mogą wchodzić osoby z zewnątrz. Obowiązuje całkowity zakaz odwiedzin, z zastrzeżeniem ust. 8.
  8. Rodzice (tylko osoby bez objawów chorobowych dróg oddechowych) odbierający dziecko z internatu mogą wejść do internatu z zachowaniem wszelkich środków ostrożności: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk.
  9. Wychowankowie korzystający z internatu ograniczają kontakt z innymi wychowankami, przebywając w swoim pokoju, poza sytuacjami, gdy opuszczenie pokoju jest konieczne (np.: spożywanie posiłków, toaleta, itp.).
  10. W przypadku kontaktu między wychowankami oraz wychowankami i pracownikami internatu w przestrzeniach wspólnych budynku należy w miarę możliwości zachować dystans co najmniej 1,5m.
  11. Wychowankowie mają zapewnione wyżywienie: śniadanie, obiad, kolacja. Posiłki wydawane będą w wyznaczonych godzinach zgodnie z odrębnymi procedurami.

II.  Obowiązki wychowawcy w internacie:

  1. Zachowuje zasady bezpieczeństwa opracowane na czas podwyższonej ostrożności – myje ręce bezpośrednio po wejściu do internatu oraz dezynfekuje je dostępnym płynem do dezynfekcji, zachowuje odległość min. 1,5 m od wychowanków i innych pracowników internatu, stosuje środki ochrony osobistej podczas dyżuru, nosi maseczkę/przyłbicę w przestrzeni wspólnej gdy nie zachowuje dystansu wynoszącego co najmniej 1,5 metra, w szczególności podczas kontaktu z wychowankami oraz w trakcie przebywania w przestrzeniach budynku użytkowanych przez inne osoby.
  2. Zapoznaje wychowanków z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w internacie.
  3. Pilnuje, by wychowankowie nie gromadzili się w pomieszczeniach do wspólnego użytkowania oraz żeby stosowali w nich środki ochrony osobistej, a także zachowywali dystans min. 1,5
  4. Zwraca uwagę na dostępność płynu do dezynfekcji przy wejściu do internatu oraz we wszystkich pomieszczeniach użytkowanych wspólnie. Niezwłocznie zgłasza konieczność ich uzupełniania.
  5. Przypomina wychowankom dezynfekcji rąk po wejściu do internatu, o konieczności, częstego mycia rąk oraz o niekorzystaniu z cudzych rzeczy.
  6. Dba o wietrzenie pomieszczeń mieszkalnych oraz przestrzeni do wspólnego użytkowania w internacie.
  7. Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem procedur dotyczących utrzymania czystości w miejscach pracy i pokojach wychowanków − powierzchnie, w tym podłogi, biurka i przedmioty (np. telefony, klawiatury), klamki, poręcze powinny być regularnie przecierane z użyciem wody i detergentu lub środka dezynfekcyjnego − wszystkie miejsca, z których często korzystają pracownicy i wychowankowie powinny być starannie czyszczone i dezynfekowane, w tym w szczególności toalety i kuchnie oraz miejsca przeznaczone do wspólnego użytkowania.
  8. W przypadku złego samopoczucia wychowanków internatu, w szczególności podwyższonej temperatury ciała, kaszlu, oraz trudności z oddychaniem, stosuje procedury zawarte w rozdziale VIII Procedur zapewnienia bezpieczeństwa w stanie epidemii koronawirusa i choroby Covid-19 w I Liceum Ogólnokształcącym im. T. Kościuszki we Włodawie
  9. W przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem (duszności, kaszel, gorączka) pracownik pozostaje w domu i zawiadamia o tym fakcie dyrektora placówki. W przypadku kontaktu z osobą zakażoną, podejrzaną o zakażenie lub jeśli przebywa w domu z osobami poddanymi kwarantannie lub izolacji nie przychodzi do pracy i informuje o tym przełożonego.

III.  OBOWIĄZKI WYCHOWANKA

  1. Do internatu przyjmowani są jednie zdrowi uczniowie, bez objawów infekcji.
  2. Zgłoś wychowawcy ewentualny kontakt z osobą chorą na koronawirusa lub podejrzaną o to zakażenie.
  3. Jeżeli poczujesz się źle podczas pobytu w internacie, niezwłocznie zgłoś to wychowawcy, szczególnie gdy zaobserwujesz u siebie objawy infekcji.
  4. Ogranicz opuszczanie swojego pokoju i korzystanie z przestrzeni wspólnych budynku. Jeśli musisz z nich korzystać, stosuj środki ochrony - dezynfekuj ręce.
  5. Ogranicz kontakty z innymi wychowankami przebywającymi na terenie internatu. W przypadku takich kontaktów nie podawaj ręki na powitanie.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość od innych osób – rekomendowany dystans to min. 1,5 m.
  7. Dezynfekuj ręce przy wejściu do internatu, noś maseczkę/przyłbicę w przestrzeni wspólnej budynku gdy nie zachowujesz dystansu wynoszącego co najmniej 1,5 metra. Podczas kaszlu i kichania zakrywaj usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – zużytą chusteczkę jak najszybciej wyrzuć do zamkniętego kosza i umyj ręce.
  8. Staraj się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  9. Używaj jedynie swoich przyborów i akcesoriów. Własne podręczniki, przybory szkolne i rzeczy osobiste przechowuj we własnej szafce ograniczając dostęp do nich dla osób trzecich. Nie zabieraj do internatu niepotrzebnych przedmiotów
  10. Dołóż wszelkich starań, aby pokój był utrzymany w czystości i higienie.
  11. Często wietrz swój pokój.
  12. Pamiętaj, że jedną z najważniejszych kwestii w zapobieganiu rozprzestrzeniania się koronawirusa uważa się utrzymywanie czystości rąk – ich częste mycie wodą z mydłem lub dezynfekowanie (nawet, jeśli dłonie nie są w sposób widoczny zanieczyszczone). Noszenie rękawiczek nie może zastępować mycia rąk. Przy myciu rąk korzystaj z instrukcji wywieszonych w łazienkach.

IV. RODZICU:

  1. Przekaż wychowawcy niezbędne informacje o stanie zdrowia swojego dziecka, aby internat mógł zapewnić wychowankowi odpowiednią opiekę podczas pobytu. Poinformuj w szczególności, czy dziecko choruje na chorobę przewlekłą lub znajduje się w tzw. grupie ryzyka.
  2. Nie posyłaj dziecka do internatu, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji. Stosuj się do zaleceń służb sanitarnych i lekarza.
  3. Zaopatrz dziecko w indywidualne osłony nosa i ust.
  4. Przypomnij dziecku o konieczności dezynfekcji rąk, noszeniu maseczki/przyłbicy w przestrzeni wspólnej budynku gdy nie ma zachowanego dystansu wynoszącego co najmniej 1,5 metra zachowaniu zasad bezpieczeństwa, w tym o zachowaniu dystansu społecznego (min.1,5 m), unikaniu dotykania oczu, nosa i ust, regularnym myciu rąk wodą z mydłem, niepodawaniu ręki na przywitanie oraz sposobie zasłania ust i nosa podczas kichania czy kasłania.
  5. Pozostaw wychowawcy internatu numer telefonu do kontaktu.
  6. Niezwłocznie odbierz dziecko z internatu w przypadku, gdy u dziecka wystąpią objawy chorobowe sugerujące infekcję górnych dróg oddechowych lub podejrzenie zakażeniem koronawirusem.
  7. Kontaktuj się z wychowawcami telefonicznie- tel. 82 57 21 113, e-mailowo- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  8. W szczególnych sytuacjach, rodzic ma prawo kontaktu z wychowawcą na terenie internatu. Należy przy tym założyć maseczkę na usta i nos, zdezynfekować ręce płynem dezynfekcyjnym znajdującym się przy wejściu, zgłosić spotkanie, podając swoje dane, które zostaną wpisane do księgi wejść oraz zachować dystans społeczny wynoszący min. 1,5 metra.

 

V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Niniejszy regulamin nie uchyla postanowień regulaminu internatu obowiązującego przed wprowadzeniem stanu epidemii z wyjątkiem ust. 2 pkt 7.
Kategoria:

Jak powszechnie wiadomo, pierwszoklasistom organizuje się otrzęsiny. W naszym internacie stało się to już coroczną tradycją. Tego roku dzień ten przypadł na 11 października. Podobnie jak w zeszłym roku, kociaki zostały podzielone na grupy, z których każda oznaczona była innym kolorem. Organizatorzy wymyślili kilka kocich konkurencji. Jedną z nich było jedzenie bitej śmietany z miseczek bez pomocy rąk. Jako przedstawiciele każdej grupy zostały wytypowane kocury alfa (w jednej z grup takowego zabrakło, więc padło na kocicę alfa!). Ponadto jury w postaci pań anglistek i pani dyrektor wytypowało królową i króla kotów – Sylwię i Kubę. Cały wieczór otrzęsinowy uwieńczyła dyskoteka. Z rozmów przeprowadzonych z teraz już oficjalnymi mieszkańcami naszego internatu, wszystkim pierwszakom dopisywały tego dnia dobre humory!

            Klaudia