SERIA DLA MATURZYSTÓW:

Szkolna 1
22-200 Włodawa

informacje

Internat


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /autoinstalator/joomla/templates/dd_engineer_99/library/Designer/Content/SingleArticle.php on line 198
Kategoria:

SERIA DLA MATURZYSTÓW:

METODY NAUKI

W trakcie nauki wykorzystujemy różne metody, które mają na celu ułatwić proces zapamiętywania. Jedną z metod, którą można uznać za bardzo skuteczną technikę kodowania informacji, jest metoda testu zderzeniowego.

Foto 2

Metoda testu zderzeniowego

Metoda testu zderzeniowego polega na praktycznym testowaniu swojej wiedzy. Testy powinny być wykonywane jak najczęściej podczas nauki, ale i w trakcie powtórek. Swoją wiedzę warto sprawdzić jeszcze przed rozpoczęciem nauki. Dzięki temu będzie wiadomo, na co zwrócić uwagę.

Najlepszy jest prosty test

Nie trzeba poświęcać czasu na tworzenie skomplikowanych i rozbudowanych testów. Skuteczniejsze mogą się okazać proste formy sprawdzania wiedzy, np. ogólne pytanie, słowo kluczowe i próba wypisania wszystkiego, co wiemy na dany temat.

Nie warto czytać biernie wielokrotnie tego samego tekstu. Dużo lepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie, ile się pamięta. Rozwiązując test i odnajdując w głowie informacje, można na dłużej zapamiętać materiał, ponieważ wzmacniają się połączenia neuronowe.

Chcąc wzmocnić zapamiętywanie materiału, warto po nauce zrobić sobie test.

Nauka na swoich błędach

Oscar Wilde powiedział, że doświadczenie to nic innego jak nazwa określająca popełnione przez nas błędy. Nauka na błędach może dać rewelacyjne wyniki. Trzeba jednak pamiętać
o tym, że muszą to być nasze błędy. Warto próbować i wyciągać wnioski z pomyłek. Błędy, które skorygujemy, nie utrwalą się w naszej pamięci. Porównywanie niepoprawnych odpowiedzi z właściwymi, daje o wiele lepsze rezultaty niż poświęcenie czasu na kolejne powtórki.

foto 1

Metoda zmiany miejsca

Wiele razy zapewne słyszałeś, że do nauki trzeba przygotować sobie stałe spokojne miejsce. Czy faktycznie ma to przełożenie na osiągane wyniki? Okazuje się, że niekoniecznie.

Foto 3

Metoda zmiany miejsca polega na tym, że – jak oczywiście sama nazwa wskazuje – w trakcie nauki zmieniamy miejsce. Nie oznacza to jednak, że trzeba przenosić się od razu na przykład do innego miasta. Wystarczy drobna zmiana - zmiana pozycji,  nauka raz w jednym pokoju, raz w innym, czasem w parku, a czasem na balkonie.

Zmieniaj okoliczności, w których się uczysz.

Nowe miejsce – nowe skojarzenia

Zmiana miejsca może pozwolić na dodatkowe skojarzenie ze zdobywaną wiedzą. Dzieje się tak, ponieważ zapamiętywane informacje w pewien sposób zahaczają o różnie miejsca, przedmioty. Ucząc się ciągle w tym samym miejscu, nie możemy skorzystać z tej metody.

Dobrym pomysłem jest także powtarzanie materiału w innym miejscu niż to,
w którym się uczyliśmy.

Cisza a koncentracja

Nauka w ciszy nie musi być dobrym rozwiązaniem. Dźwięki mogą być hakami, do których także możemy przytwierdzić informacje, które chcemy zapamiętać.

Badacze spierają się o to, czy cisza sprzyja lepszej koncentracji u wszystkich ludzi. Nie stwierdzono jednoznacznie czy muzyka pomaga, czy przeszkadza w nauce. Warto pamiętać
o tym, że ludzie mają różne preferencje muzyczne. Warto sprawdzić, co najlepiej sprawdzi się w twoim przypadku – cisza czy konkretny gatunek muzyczny.

Metoda majstersztyku

Uczysz się, korzystając tylko z podręcznika lub gotowych notatek? Sprawdź, na czym polega metoda majstersztyku. Dzięki niej twoja nauka może być dużo bardziej efektywna.

Foto 4

Czym jest majstersztyk?

Majstersztyk to mistrzowskie dzieło (np. sztuki lub rzemiosła). Czeladnik, który chciał zostać mistrzem, na koniec nauki musiał wykonać konkretną pracę. Niektórzy czeladnicy pracowali nad swoim dziełem bardzo długo. Zabronione było wykonanie dzieła przez kogoś innego niż sam czeladnik.

Metoda majstersztyku

Metoda majstersztyku polega na przetwarzaniu i przeorganizowaniu posiadanych materiałów w taki sposób, aby stworzyć z tego swój majstersztyk.

Pamiętaj jednak, że nie chodzi o stworzenie pięknego dzieła i poświęcenie wielu dni, tygodni lub miesięcy na sam proces tworzenia. Wystarczy proste, ale kompletne opracowanie przygotowane samodzielnie.

Profesor Daniel L. Schacter z Uniwersytetu Harvarda stwierdził, że zwyczajne kopiowanie notatek nie jest efektywne. Pozwala to jedynie na zdobycie materiałów do nauki. Jednak dopiero kiedy takie notatki przeorganizujemy, to okazuje się, że materiał na dłużej pozostaje w pamięci, bo jest przez nas przetworzony.

Stwórz swój majstersztyk – wskazówki

Nie warto uczyć się suchych faktów z podręczników. Zdecydowanie lepsze efekty daje przygotowanie własnych notatek. Można skorzystać z różnych metod, np. metody walenia. Samodzielne organizowanie i przetwarzanie materiałów w trakcie nauki jest bardzo skuteczne.

Samo podkreślanie i zaznaczanie to może być za mało. Zrób więcej, na przykład:

  • wykorzystaj elementy graficzne: strzałki, rysunki, mapy myśli itp.,
  • stwórz strukturę notatek,
  • uszereguj zagadnienia od najtrudniejszego do najłatwiejszego,
  • jeśli korzystasz z gotowych notatek, dopisz do nich swoje spostrzeżenia,
  • zrób spis zagadnień,
  • stosuj własne oznaczenia,
  • oddzielaj zagadnienia kolorami.

Pamiętaj: jak sobie przygotujesz notatki, tak się nauczysz.

Źródło:

Radosław Kotarski, Włam się do mózgu, s. 102-114

Radosław Kotarski, Włam się do mózgu, s. 144-153

Radosław Kotarski, Włam się do mózgu, s. 172-187

wychowawcy